بازاریابی ورزشی چیست؟ همه آن چه که باید درباره بازاریابی ورزشی بدانید

بازاریابی ورزشی چیست

تصور کنید که یک صبح دلچسب بهاری است، شما از خواب برخاسته‌اید و در حال آماده شدن برای تمرینات ورزشی روزانه خود هستید. شما با پوشیدن کفش‌ های ورزشی نایک و لباس‌ های ورزشی سه خط آدیداس، تمرین خود را شروع می‌کنید. اما به نظر شما آیا انتخاب این برندها بدون هیچ دلیلی از جانب شما رخ می‌دهد؟ آیا به خاطر می‌آورید که به چه علت هنگام خرید کفش ورزشی، برند نایک را انتخاب کرده‌اید؟ در پاسخ به این سوالات می‌توان گفت همه ما در زندگی بطور غریزی و ناخودآگاه  انتخاب هایی خواهیم داشت که توسط  استراتژی های بازاریابی برنامه ریزی می شوند و در دسترس ما قرار می‌گیرند.استراتژی های تبلیغاتی که برای یک محصول مثلا کفش های نایک از سوی این این برند، طراحی شده و بکار گرفته می‌شوند در هنگام خرید یک جفت کفش ورزشی به سراغ ما آمده و بطور کاملا غیر مستقیم ما را مجاب به خرید کفش های نایکی می‌کنند. درخصوص لوازم ورزشی یکی از استراتژی های تبلیغاتی در طول رویدادهای ورزشی اجرا می‌شود. تبلیغات گسترده در هنگام پخش مسابقات ورزشی بر انتخاب های ما در هنگام خرید محصولات تأثیر می‌گذارند و همچنین به برندها کمک می‌کنند تا توجه مردم را به خود جلب کنند، بنابراین وقتی مردم به ورزش فکر می‌کنند به طور خودکار یک محصول خاص از یک برند خاص را به یاد می آورند.چنین تبلیغاتی باعث ایجاد اصطلاح “بازاریابی ورزشی” شده است.در ادامه این مطلب از وبلاگ سایت آژانس تبلیغاتی راینو به مفهوم بازاریابی ورزشی و همه موضوعات مرتبط با آن خواهیم پرداخت.با ادامه مطلب همراه ما باشید.

بازاریابی ورزشی چیست؟

بازاریابی ورزشی را می‌توان به عنوان یک استراتژی بازاریابی تعریف کرد که با هدف ترویج رویدادهای ورزشی، تجهیزات یا محصولات ورزشی و خدمات ورزشی با استفاده از یک ورزشکار یا یک تیم ورزشی انجام می‌شود.

در این روش تبلیغاتی یک ورزشکار یا یک تیم به عنوان یک اینفلوئنسر عمل می‌کند که تأثیر مستقیمی بر روی مخاطب دارد.به عنوان مثال، نایک با مایک جردن، یک بسکتبالیست معروف برای تبلیغات جدید کفش های خود که با نام ایر جردنز شناخته می‌شوند، شریک شد در پی این تبلیغات شهرت باین برند دوبرابر شد و همچنین جردن نیز از این همکاری سود برد.

نایک با ورزشکاران معروف دیگری از جمله کریستین رونالدو برای تبلیغات بیشتر محصولات خود در چند سال اخیر همکاری کرده است.تبلیغات کفش های کتانی نایک توسط چنین افراد مشهوری به فروش بیشتر نایک و ماندگاری این همیشگی این برند در ذهن مخاطب کمک می‌کند.در حقیقت برند نایک بصورت مداوم از استراتژی بازاریابی ورزشی استفاده می‌کند و تاکنون نیز همه همکاری این برند با ورزشکاران مختلف، موفق بوده است.

بازاریابی ورزشی چیست؟البته لازم به ذکر است که ارتباط تنگانگ و سازگاری محصولات نایک (که شامل لباس و کفش های ورزشی می‌شوند) با سفیران این برند نیز یکی از دلایل موفقیت نایک است.

بطور کلی به دلیل اینکه ورزش در میان مردم سراسر دنیا محبوبیت بسیاری دارد و بسیاری از آن ها حاضرند که برای تماشای مسابقات مورد علاقه خود هزینه های زیادی پرداخت کنند، استراتژی بازاریابی ورزشی می‌تواند بسیار سودمند و کاربردی تلقی شود.

بیشتر بخوانید: بازاریابی ایمیلی از قدرتمندترین ابزار ها برای ارتقای کسب و کار شما!

بازاریابی با محوریت ورزش در چه مواردی استفاده می‌شود؟

بازاریابی ورزشی برای مواردی چون:

. برندینگ تجهیزات و لباس‌های ورزشی: که شامل معرفی برند یا محصولات یک شرکت می شود

.اسپانسرینگ و برگزاری ایونت: شامل حمایت های مالی از باشگاه های مختلف و برگزاری مسابقات

. انجام کلیه خدمات تبلیغاتی نظیر تبلیغات محیطی شهر، تابلوهای داخل استادیوم، تبلیغات رسانه‌های چاپی، تبلیغات تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی بکار گرفته می‌شود.

بازاریابی ورزشی را معمولا می‌توانید در هر رسانه‌ای مشاهده کنید. بخصوص زمانی که یک رویداد ورزشی بزرگ مانند جام جهانی فوتبال در حال برگزاری باشد.

از آنجایی که مسابقات جام جهانی فوتبال طرفداران بسیاری دارد و بیش از نیمی از جمعیت جهان این مسابقات را تماشا می‌کنند، موقعیت بسیار خوبی برای بازاریابی ورزشی برندهای مختلف ورزشی به شمار می‌رود .

از جمله برندهایی که تاکنون در رویدادی مانند جام جهانی به تبلیغات ورزشی اقدام کرده‌اند می توان به برندهای معروف ورزشی مانند نایک، آدیداس و پوما اشاره کرد که با ارائه کیت فوتبال از تیم های مختلفی حمایت کردند. حتی برندی چون مک دونالد نیز در طول جام جهانی از استراتژی تبلیغات ورزشی استفاده می‌کند.

بازاریابی با محوریت ورزش در چه مواردی استفاده می‌شود؟چرا بازاریابی ورزشی اهمیت دارد؟

صنعت ورزش بدون استراتژی بازاریابی ورزشی به اندازه فعلی موفق نخواهد بود. در میان همه دوستی ها، بازی‌های عالی، و بازیکنان نمادین، صنعت ورزش هنوز یک تجارت است. زیرا تیم‌های ورزشی، لیگ‌های حرفه‌ای و باشگاه‌ها تنها از طریق فروش بلیت و حمایت مالی، می‌توانند مسابقات هیجان‌انگیزی را برگزار کنند.

در حقیقت باشگاه های ورزشی به دلیل وفاداری هوادارانشان هنوز سرپا هستند چرا که اگر هواداران یک ورزش علاقه‌ای به خرید بلیت های یک مسابقه نداشته باشند، فدراسیون آن ورزش هرگز نمی‌تواند مسابقه ای برگزار کند.

علاوه بر هواداران اسپانسرها نیز به عنوان بزرگ ترین حامیان مالی ورزش در این صنعت فعالیت می کنند.

بدون شک در مسابقات فوتبال داخلی متوجه تبلیغات محیطی دور زمین بازی شده‌اید. این تبلیغات در شهرآورد های دو تیم استقلال و پرسپولیس بیشتر به چشم می آیند.

شرکت های بزرگی چون ایرانسل یا همراه اول در ازای تامین هزینه های مالی باشگاه فوتبال سرخ آبی ها تبلیغات خود را حین برگزاری این مسابقه فوتبال در استادیوم پخش می‌کنند یا لباس ورزشی بازیکنان را با لوگو یا شعار خود طراحی می‌کنند.

به دلیل مخاطب بسیار زیاد مسابقات و رویدادهای ورزشی بازاریابی ورزشی نیز امروزه اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از مهم ترین دلایل موفقیت برندها به شمار می‌آید.

این روزها رقابت در این سبک از بازاریابی شدیدتر از همیشه است و شرکت های پیشرو دائماً به دنبال کمک کارشناسان بازاریابی ورزشی هستند.

جالب است که به این نکته نیز اشاره کنیم که بازیکنانی که می خواهند پیشرفت کنند هم باید اهمیت استراتژی بازاریابی ورزشی را برای موفقیت صنعت بدانند.

استراتژی های مختلف بازاریابی ورزشی چیست؟

انتخاب مصرف کننده زمانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد که فعالیت های تبلیغاتی توسط اینفلوئنسرها و کارشناسان این حوزه انجام شود.

استراتژی های مختلف بازاریابی ورزشی چیست؟در این میان سلبریتی ها به دلیل داشتن طرفداران بی شمار برای تبلیغات شرکت ها مناسب هستند زیرا وقتی که یک سلبریتی که چند میلیون فالور دارد یک برند یا محصول را معرفی می‌کند، به دلیل اعتماد و علاقه مخاطب به آن فرد مشهور، جمعیت زیادی از مخاطبین به سراغ خرید محصول مورد نظر می‌رود.

همچنین شرکت ها ترجیح می‌دهند از ورزشکارانی که در یک رشته ورزشی خاص شناخته شده هستند برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده کنند. در این میان هرچه شخصیت و رشته ورزشی آن فرد مشهور با محصول مورد نظر ارتباط بیشتری داشته باشد، تاثیرگذاری تبلیغات بیشتر خواهد شد.برای مثال تبلیغات کفش ورزشی نایک توسط کریستین رونالدو تاثیرگذاری بالا و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارد.

بکار گیری استراتژی های بازاریابی نوآورانه با استفاده از یک رویداد خاص در تاریخ ورزش نیز در حال تبدیل شدن به یک هنجار در بازاریابی ورزشی است.

بیشتر بخوانید: 7 ایده برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک | بازاریابی به روش های ساده

آینده بازاریابی ورزشی چگونه خواهد بود؟

با توجه به اینکه مردم سراسر جهان همیشه برای تماشای چنین رویدادهایی وقت می‌گذارند و موضوع ورزش موضوعی بدون تاریخ انقضا است، پیش بینی می‌شود بازاریابی ورزشی در آینده موفقیت ها چشم گیر تری را تجربه کند.

همچنین با افزایش میزان محبوبیت گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه هایی همیشه در دسترس مشاهده رویدادهای مختلف ورزشی در سراسر دنیا به راحتی امکان پذیر است.

اگر نگاهی به دور و اطراف خود بیندازید می‌بینید که بسیاری از مردم امروزه مسابقات ورزشی را در گوشی های همراه خود مشاهده می‌کنند که این موضوع نشان دهنده این است که چه اکنون و چه در آینده شرکت ها و برندهای مختلف می‌توانند نتایج بسیار خوبی را از بازاریابی ورزشی دریافت کنند و علاوه بر معرفی بیشتر نام و برند، کسب و کار و فروش خود را تا میزان زیادی گسترس دهند.

آینده بازاریابی ورزشی چگونه خواهد بود؟سخن پایانی

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا شما به عنوان یک مخاطب تاکنون تحت تاثیر بازاریابی ورزشی قرار گرفته اید؟ شما فکر می‌کنید تبلیغات در ورزش یا با استفاده از ورزشکاران تا چه میزان می‌تواند در محبوبیت و موفقیت یک برند  تاثیر گذار باشد؟پاسخ خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

همچمنین اگر به دنبال دیگر مطالب آموزشی دنیای تبلیغات و مارکتینگ هستید، مطالب وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو را از دست ندهید.از اینکه تا انتهای انی مطلب با همراه بودید از شما متشکریم.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *