استراتژی برندسازی چیست؟ برای توسعه یک برند چه باید کرد؟

استراتژی برندسازی چیستدنیای امروز دنیای شلوغی و رقابت است. با پیشرفت علم و تکنولوژی موضوع رقابت در میان انسان ها پر رنگ تر شده است. این روزها این رقابت از محدوده رقابت فرد با فرد خارج شده و در حال حاضر کشور های مختلف، کسب و کارها و برندهای مختلف در سطح جهانی با یکدیگر رقابت می کنند. با توجه به این موضوع طبیعی است که مسئله ترندسازی و برندینگ برای کسب و کارها حائز اهمیت باشد. چرا که همه کسب و کارها به دنبال رشد و سودآوری بیشتر هستند و برای بدست آوردن این سود بیشتر به دلیل وجود بی شمار برند و کسب و کار دیگر ملزوم به رقابت در بازار می‌شوند. دقیقا به دلیل همین رقابت بیشتر کسب و کارها در تلاشند که خود را به یک برند نام آشنا برای مردم تبدیل کنند. اما مسئله برند سازی ساده نیست و برای تبدیل شدن به یک نام تجاری معتبر شما به یک استراتژی برای برندینگ نیاز دارید.اما استراتژی برندسازی چیست؟ برای توسعه یک برند چه باید کرد؟ برای پاسخ به این سوالات با ادامه مطلب همراه ما باشید.

استراتژی برندسازی چیست؟

استراتژی برندسازی یا همان استراتژی توسعه برند یک برنامه بلندمدت است که برای دستیابی به یک سری اهداف بلند مدت به کار می‌رود. این برنامه در نهایت منجر به شناخته شدن و اولویت قرارگرفتن برند شما توسط مصرف کنندگان می‌شود.

بطور کلی می‌توان گفت که یک استراتژی برندسازی موفق شامل ماموریت برند، وعده های آن به مشتریان و نحوه اطلاع رسانی آن‌ها می‌شود.

متاسفانه گاهی مفهوم استراتژی برندسازی اشتباه تصور می‌شود و بیشتر افراد فکر می‌کنند که عناصری چون لوگو، رنگ سازمانی یا وب سایت یک کسب و کار برند است، اما درحقیقت اینطور نیست. اگرچه این عناصر خلاق برای یک استراتژی برندسازی موفق ضروری هستند، اما نمی‌توان نام برند را به آن‌ها اختصاص داد.

در حقیقت یک برند مجموعه‌ای از المان های تصویری، شنیداری و گفتاری است که به عنوان یک نام آشنا در ذهن مخاطب ثبت می‌شود. در همین راستا یک استراتژی برند نیز پیرامون عناصر نامشهود می‌چرخد ​​که در طول زمان آگاهی از برند، ارزش ویژه برند و احساسات برند را هدایت می‌کند.

استراتژی برندسازی چیست؟به عنوان یک نکته کاربردی باید بدانید که پیش نویس استراتژی توسعه برند موفق، با پرسیدن سوالات درست از خود شروع می‌شود. از جمله مهم ترین این سوالات مواردی هستند که در ادامه ذکر شده اند. پاسخ به سوالات زیر می‌تواند اولین گام در تدوین استراتژی موفق برند باشد:

  1. اهداف برند شما چیست؟
  2. نام تجاری شما چه مشکلاتی را حل خواهد کرد و چه سودی برای مشتریان مورد نظر خود خواهد داشت؟
  3. چگونه مشتریان ایده آل خود را شناسایی می‌کنید؟
  4. چه کسانی از برند شما سود می‌برند؟ این مشتریان چه احساسی دارند یا دوست دارند چه احساسی داشته باشند؟
  5. چگونه رقبای خود را شناسایی می‌کنید؟
  6. چگونه مشتریان بالقوه را جذب می‌کنید؟
  7. برند شما برای رسیدن به اهدافش چه شخصیتی خواهد داشت؟

هدف از استراتژی برند

شما فکر می‌کنید که هدف از برندسازی چیست؟

بله شناساندن آن به مخاطبین بیشتر برای رشد کسب و کار و افزایش درآمد آن. در نتیجه هدف اصلی یک استراتژی برندسازی موفق این است که به جهان بفهماند که برند شما وجود دارد، چه هدفی دارد و چه چیزی آن را تعریف می‌کند.

استراتژی برندسازی یک استراتژی سیال و بلندمدت است که اغلب نیازمند بازبینی در طول زمان بر اساس موفقیت (یا عدم موفقیت آن) است.

از آنجایی که استراتژی‌های برندسازی اغلب شامل عناصر نامشهود و غیرقابل اندازه‌گیری هستند، سنجش موفقیت یک استراتژی توسعه برند همیشه آسان نیست. در نتیجه معیار اندازه گیری موفقیت برند خود را باید در ابتدا مشخص کنید.

اگرچه سازمان های مختلف به روشی متفاوتی به نحوه اندازه گیری موفقیت می‌پردازند، اما همه آن‌ها به طور کلی عناصر یکسانی را در استراتژی های خود بکار می‌گیرند. زیرا همانطور که گفتیم برای نوشتن یک استراتژی برندینگ موفق کسب و کارها موظفند به سوالات مشترک و کلی جواب دهند(سوالاتی که در بخش قبل ذکر شدند).

چه کسانی که به یادگیری استراتژی برندسازی نیاز دارند؟

بطور کلی افرادی چون:

  • مدیران ارشد و مدیران برند
  • سفیران برند
  • مدیران و تیم آژانس برندینگ
  • بنیانگذاران / کارآفرینان
  • بازاریابی، ارتباطات و رهبران خلاق
  • رهبران رشد و استراتژی، از جمله مشاوران
  • مدیران کل

به آموزش و بکار گیری برنامه رشد برند نیازمندند.

چه کسانی که به یادگیری استراتژی برندسازی نیاز دارند؟استراتژی برند مختص مدیرانی است که مسئولیت برندسازی یک کسب و کار را بر عهده دارند. اگر شما به عنوان یک عضو از یک سازمان نقشی در پیشبرد اهداف و رشد سازمان برعهده دارید، باید با نوشتن استراتژی برندینگ و مسائل مربوط به آن آشنا شوید. زیرا با استفاده از این برنامه ریزی اصولی می‌توانید:

  • موقعیت، شخصیت و هدف برند خود را توسعه دهید
  • سلامت برند خود را با استفاده از رویکردهای مختلف ارزیابی کنید
  • تصمیمات هوشمندانه در مورد برند بگیرید و رشد را مدیریت کنید
  • یک برنامه بازاریابی قدرتمند برای یک سناریوی واقعی ایجاد کنید
  • با استفاده از ارزیابی ریسک مالی، رشد را هدایت کنید و در برابر حملات رقابتی دفاع کنید

مهم ترین بخش های یک استراتژی برند

حالا که با مفهوم استراتژی برند آشنا شدید، وقت آن رسیده که اجزای اصلی استراتژی برند را نیز برای داشتن یک برنامه موفق بشناسید. مهم ترین بخش های یک استراتژی برندعبارتند از:

1. شناسایی هدف سازمان

اولین قدم در ایجاد یک استراتژی برند موفق، درک هدف سازمان است.متاسفانه بسیاری از کسب و کارها درک درستی از هدف خود ندارند و معمولا عملکرد مالی را در تحلیل خود اولویت قرار می‌دهند. اما باید بدانید که برای نوشتن یک برنامه موفق، تمرکز شما باید بر ارزشی باشد که کسب و کار می‌خواهد به مشتریان ارائه دهد. به همین منظور پرسیدن سوالاتی مانند “چگونه محصولات ما به حل مشکلات مشتریانمان کمک می‌کنند؟” می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا هدف خود را بیان و خود را از رقبا متمایز کند.

اگرچه بدست آوردن سود بیشتر هدف هر سازمانی است، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که مشتریان تمایل دارند با برندی ارتباط برقرار کنند که هدفی بزرگ‌تر از کسب سود دارد. به عنوان مثال، چشم انداز اپل این است که بهترین تجربه کاربری را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد و فقط به فروش لوازم الکترونیکی و نرم افزارهای کامپیوتری نپردازد. چنین رویکردی برای مشتریان فعلی و بالقوه اپل جذاب است زیرا نشان دهنده تعهد این شرکت به ارائه ارزش بیشتر و فراتر از معامله فروش است.

مهم ترین بخش های یک استراتژی برند2. سازگاری و انسجام

سازگاری در استراتژی یعنی ارزیابی تمام فعالیت های کسب و کار و بررسی اینکه آیا فعالیت ها با تصویر ارائه شده به مخاطب مطابقت دارند یا خیر. در صورتی که فعالیت های در حال انجام به هدف برند و تصویر آن تفاوت دارد باید به اصلاح آن ها پرداخت.

همانطور که می‌دانید یک برند موفق باید هویتی سازگار ، باورپذیر و آشنا به مشتریان خود ارائه دهد. بطوریکه مخاطب با دیدن یک عکس یا یک شعار تبلیغاتی به یاد آن برند بیفتد. به عنوان مثال، تمام عکس ها و فیلم های موجود در صفحات شبکه های اجتماعی شرکت باید یک پیام منسجم را ارائه دهند و هیچ یک از پیام ها نباید برای مخاطب گیج کننده باشد.

سازگاری باعث می‌شود مشتریان به راحتی برند را بشناسند. به همین دلیل بکارگیری آن فراتر از استفاده از لوگوی شرکت در همه پیام هاست. سازگاری در خصوص لوگو شامل جنبه های کلیدی مانند سبک فونت، رنگ ها، تصاویر و سبک زبان می‌باشد.

3.بکارگیری احساس در یک استراتژی برندسازی موفق

انسان ها بطور ذاتی به ایجاد روابط با دیگران تمایل دارند و احساس آن ها به انسان های مختلف باعث به وجود آمدن جوامع کوچک و بزرگ می‌شود. از آنجایی که احساسات یک بخش جدانشدنی از جوامع انسانی است، یک کسب و کار می‌تواند با بررسی و درک احساسات بازار هدف خود راهی برای ارتباط  عمیق تر با مخاطبین پیدا کند.

به عنوان مثال، اپل نیاز مشتریان خود را به اجتماعی بودن و تعلق به یک “گروه” تشخیص می‌دهد و از چنین نیازی در استراتژی برندینگ خود استفاده می‌کند. اپل از احساسات افراد برای ایجاد روابط بلندمدت با آن‌ها استفاده می‌کند. به همین دلیل مشتریانی دارد که مایلند روزها و ساعت‌ها در صف برای دریافت آخرین آیفون منتظر بمانند. معمولا لمس احساسات مخاطب سبب جلب اعتماد آن ها به برند و وفاداری آن ها می‌شود.

علاوه بر این، اپل از شرکت هایی است که فضایی را ایجاد می‌کند که مشتریان در آن می‌توانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند و به‌روزرسانی آخرین محصولات اپل را دریافت کنند.

بکارگیری احساس در یک استراتژی برندسازی موفق4. مشارکت کارکنان

یکی از بخش های مهم استراتژی برندسازی بکار گیری کارکنان شرکت در راستای برندینگ است. اگرچه برخی از کارمندان منزوی ترین افراد در فضای کسب و کارها هستند، اما بخش مهمی از فرآیند برندسازی به عهده آن‌هاست. کارکنان افرادی هستند که هویت شرکت را در فعالیت های روزمره خود نشان می‌دهند و باید در ارتباط صحیح با مشتریان مهارت کافی داشته باشند.

یکی از راه‌های بهره‌برداری از پتانسیل کارکنان، آموزش هویت برند به آن‌ها است. شرکت می‌تواند جلسات آموزشی و کارگاه‌هایی ترتیب دهد که در آن به کارکنان آموزش می‌دهند که چگونه از صدای برند در صفحات رسانه‌های اجتماعی خود به شکلی موفقیت آمیز استفاده کنند.

راه دیگر برای تشویق مشارکت کارکنان در فرآیند برندسازی، ارائه منابع و ابزارهای عملی است که کارکنان می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد محتوای احساسی استفاده کنند که باید بین مشتریان فعلی و بالقوه توزیع شود.

کلام آخر

به عنوان آخرین نکته این مطلب باید بدانید که تدوین و اجرای استراتژی برند بر عهده بخش بازاریابی شرکت است. با این حال، همه افراد شرکت، از مدیریت  تا کارمندان، به نحوی پیام رسان برند هستند و می‌توانند با اقدامات خود نقش مهمی در ارتقای برند داشته باشند.

شما فکر می کنید که یک برنامه توسعه برند چه بخش های مهم دیگری دارد؟ نظر خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *