بازاریابی محصول چیست و چگونه می توان از آن بهره مند شد؟

بازاریابی محصول چیستاگر از شما بخواهند که همین حالا عبارت بازاریابی محصول را تعریف کنید، چه می‌گویید؟ بسیاری از مردم دنیا، چه کسانی که در حوزه مارکتینگ فعالیت می‌کنند و چه مردم عادی، هنگام مواجه شدن با چنین سوالی پاسخی درستی نخواهند داشت. چرا که بازاریابی محصول یکی از استراتژی های جدید مارکتینگ است که متاسفانه تعریف خوبی از آن در هیچ کجا وجود ندارد. Product marketing یکی از معدود فعالیت ها در دنیای بازاریابی است که محصول، بازاریابی و فروش آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ناگفته نماند که در این رده شغلی همه چیز به شناخت مشتری هدف و آزمایش برای یافتن راه هایی برای یادگیری بیشتر در مورد آنها و بهترین نحوه تعامل با آنها بستگی دارد. در نتیجه بازاریابی محصول از زمینه هایی است که در موفقیت یک کسب و کار اهمیت بسیاری دارد. از همین رو در این مطلب آموزشی از وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو به معرفی این عبارت، اهمیت و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی محصول را می‌توان فرآیند ارائه یک محصول به بازار معرفی کرد که شامل

  • تصمیم گیری در مورد موقعیت محصول در بازار
  • پیام و نحوه پیام رسانی محصول
  • معرفی محصول و اطمینان از درک فروشندگان و مشتریان نسبت به آن است.

هدف از بازاریابی محصول افزایش تقاضا و استفاده از محصول از جانب مشتری، و در نتیجه افزایش فروش و سود شرکت است.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع باید بدانید که بازاریابی محصول پس از عرضه محصول به بازار متوقف نمی‌شود. بلکه با ورود به بازار فرآیند بازاریابی در حقیقت آغاز می‌گردد.

در واقع آخرین مرحله بازاریابی محصول را می‌توان اطمینان از آگاهی افراد از محصول دانست، افرادی که می دانند ماهیت محصول چیست، چه ویژگی ها و برتری هایی دارد، چگونه می توان از آن استفاده کرد و…

همچنین یه برند موفق در تلاش است که با بکار گیری نظرات و پیشنهادات مشتریان کیفیت محصول خود را ارتقا دهد.

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریاب محصول کیست و چه وظایفی دارد؟

همانطور که گفتیم بازاریابی محصول یه جایگاه شغلی بسیار مهم و پرچالش است و به فردی که در این سمت فعالیت می‌کند، بازاریاب محصول گفته می‌شود. یک بازاریاب محصول یا مدیر بازاریابی کالا، محصولات و ویژگی های آنها را برای مخاطبان هدف سازمان تبلیغ می‌کند. وظایف آنها به طور کلی شامل مطالعه محصولات شرکت، برجسته کردن ویژگی های کلیدی برای جذب مشتری و ایجاد کمپین های بازاریابی برای محصولات است.

بیشتر بخوانید:10 نکته برای یک کمپین تبلیغاتی موثر | یک کمپین موفق چگونه است؟

مسئولیت اصلی یک بازاریاب محصول، ارتقای ارزش محصول برای مخاطبان هدف است. این هدف از طریق ترکیبی از استراتژی و ایده‌پردازی به دست می‌آید:

  • تعیین ترکیب محتوای بازاریابی برای ایجاد و توزیع
  • ایجاد و مدیریت بودجه برای کمپین های بازاریابی
  • کار با سازندگان محتوا برای تولید محتوایی که تصویر محصول و برند را منعکس کند
  • مدیریت یک تقویم از محتوا و ایجاد برنامه

در حقیقت بصورت کامل تر بازاریاب محصول وظیفه دارد :

  • در ابتدا رقبای یک برند یا کسب و کار را بصورت کامل آنالیز کند و از اهداف و وضعیت فعلی آنها اطلاعاتی بدست آورد.
  • بعد از شناسایی رقبا باید شخصیت و پرسونای برند و مشتری ها را به خوبی آنالیز و با رقبا مقایسه کند تا بتواند بهترین برنامه را برای جذب مشتری های بیشتر ارائه دهد.
  • مرحله بعد از شناخت تمایز های محصول مورد نظر و شناخت ویژگی های آن، در مرحله بعد باید برنامه‌ هایی جهت عرضه و رونمایی از محصول ارائه شود که این بخش نیز به عهده بازاریاب محصول است. در این مرحله نیاز های مشتریان نیز بررسی می‌شود و براساس این نیازها ویژگی‌هایی که در آینده نیاز است به محصول اضافه شود نیز مشخص می‌گردد.
  • یکی دیگر از وظایف مهم بازاریاب محصول این است که موقعیت کسب و کار را در بازار به ثبات برساند و پایه های آن را برای حضور همیشگی محکم نماید.
  • همانطور که می‌دانید هر برندی دارای پیامی است که قصد دارد آن را به صورت درست به مخاطب منتقل کند. یک دیگر وظایف ارزشمند بازاریاب محصول رساندن پیام برند به شکلی درست به مخاطبان  است. این پیام می‌تواند درباره هویت محصول باشد از همین رو اهمیت بسیاری در بازاریابی محصول دارد.
  • بازاریاب محصول به عنوان واسطه ای در میان کسب و کار و با تیم‌هایی که به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند، قرار دارد و با هردو طرف در تعامل است. هدف از این تعامل انتقال فرهنگ سازمانی برند به تیم ها در برقراری ارتباط با مشتریان است.

بازاریاب محصول کیست و چه وظایفی دارد؟

هفت گام مهم بازاریابی محصول

برای شروع چنین پروژه ای شما به عنوان یک بازاریاب محصول باید بدانید که محصول شما برای چه کسانی مناسب است. در واقع هنگامی که شما مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید می‌توانید برای محصول خود بازاریابی کنید.در اینجا هفت گام مهم برای داشتن یک پروژه بازاریابی موفق آورده شده است:

بیشتر بخوانید:بازاریابی ورزشی چیست؟ همه آن چه که باید درباره بازاریابی ورزشی بدانید

1. تحقیق در مورد محصول: یک محصول مفید ومشتری پسند بدون برنامه ریزی ساخته و به بازار عرضه نمی‌شود.هفته‌ها و ماه‌ها قبل از عرضه محصول، بازاریابان محصول با توسعه‌دهندگان محصول همکاری می‌کنند تا محصول را هم به صورت داخلی و هم خارجی از طریق محیط‌های کنترل‌شده آزمایش کنند تا ببینند که تولید و عرضه این محصول نتیجه بخش خواهد بود یا خیر. شناسایی دقیق محصول و ویژگی های آن و وجه تمایز آن با محصولات مشابه رقبا می‌تواند اولین و مهم ترین گام در بازاریابی محصول باشد.

2. داستان محصول: هر محصولی داستان مخصوص به خود را دارد. اینکه محصول چه مشکلی را حل می کند؟ چه کسی با این مشکل مواجه است؟ چگونه محصول مورد نظر این مشکل را حل می کند؟ این محصول چه کاری انجام می‌دهد که رقبا انجام نمی‌دهند؟ و… همه این سوال ها بخشی از داستان یک محصول هستند. در حقیقت یک محصول برای حضور موفق در بازار باید یک داستان واضح داشته باشد تا بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند.

3. تولید محتوای متمرکز بر محصول: مرحله بعدی بازاریابی محصول در دست تولیدکنندگان محتوا است. در این بخش بازاریابان محتوا برنامه محتوایی را در اختیار تولیدکنندگان محتوا و کپی رایتر ها قرار می‌دهند. بعد از تولید محتوای مختلف در صفحات وب سایت و وبلاگ، شعارهای تبلیغاتی، محتوای صفحات مجازی و… بازاریابان محتوا این محتوا ها را بررسی می کنند تا ببینند که آیا محتوای تولید شده بر محصول و شناسایی آن تمرکز دارد یا خیر.

4. برنامه راه‌اندازی محصول: هیچ تیم بازاریابی محصولی بدون داشتن یک برنامه راه‌اندازی مکتوب کامل نمی‌شود. این برنامه ریزی ثبت شده باید تا آخرین مراحل فرآیند بازاریابی و اینکه در هر مرحله چه کسی مسئول را مشخص کند.

هفت گام مهم بازاریابی محصول 5. جلسه راه اندازی محصول: هنگامی که محصول عرضه می‌شود، همه مخاطبین و جمع بزرگی از مردم آن را می بینند که این زمان بهترین ساعت و اوج کمپین بازاریابی محصول است.

6. تعامل با جامعه: یکی از گام های Product marketing این است که با جوامع مختلف در تعامل باشید. برای این تعاملات می‌توانید با شرکا، اینفلوئنسرها و مشتریان فعلی برای نظرسنجی تماس بگیرید. در حقیقت شما برای بازاریابی محصول خود نظر جوامع و افراد مختلفی که به آن ها دسترسی دارید را درخصوص محصول بدانید. چرا در آینده این موضوع می‌تواند به بهتر شدن کیفیت محصول به شما کمک کند.

7. فعال سازی فروش: هنگامی که یک محصول برای ورود بازار آماده می‌شود، تیم فروش منتظر است تا یک استراتژی فروش را پیرامون این فرصت تجاری جدید ایجاد کند. این وظیفه تیم Product marketing است که با کارکنان فروش قبل، در حین و بعد از عرضه عمومی محصول ملاقات کند. چرا که این کار تضمین می کند که پیام ایجاد شده برای این محصول حتی برای اولین تماس فروش مناسب است یا نه!

کلام آخر…

به عنوان آخرین نکته این مطلب باید بدانید که استراتژی بازاریابی محصول از جمله استراتژی های مورد نیاز برای کسب و کارهای دارای محصول است. این استراتژی ارائه دهنده ساختاری است که چرخه کلی محصول را مشخص می‌کند. در این استراتژی روش‌های مختلف جذب مشتریان بیشتر تا برنامه رونمایی از ویژگی‌ها یا محصولات جدید را تعیین می‌شود که تعیین کردن این برنامه به عهده بازاریاب محصول است.

اگرچه اهمیت به نظر به مشتریان برای بهبود کیفیت و ویژگی های یک محصول اهمیت زیادی دارد و بهتر است که استراتژی Product marketing بر اساس نظر مخاطب باشد، اما در بهتر است که در ابتدای کار از یک استراتژی ساده استفاده کنید. تا  بتوانید به مرور زمان و با توجه نظر به مخاطبان استراتژی را تغییر دهید.

بطور کلی مقوله بازاریابی محصول بسیار مهم است و بکارگیری آن باعث می‌شود که که بازار فروش شما توسعه یابد. شما چه نکات مهم دیگری در این باره  می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *