گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی چیست؟

مطمئنا تاکنون بارها و بارها ترکیب کلمات جنگ چریکی به گوشتان خورده است. جنگ های چریکی به معنای جنگ های نامتعارف و نامنظم هستند که موجب غافلگیری دشمن می‌شوند. بنابراین می‌توان واژه چریکی را به معنای نامتعارف و نامنظم دانست. اما آیا تا بحال عبارت بازاریابی چریکی به گوشتان خورده است؟ بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی نه چندان مدرن است که جایگاه مهمی در صنعت تبلیغات و بازاریابی دارد. با توجه به قرار گرفتن کلمه چریکی در کنار واژه بازاریابی، بازاریابی چریکی را می توان یک حوزه بازاریابی دانست که از تاکتیک های غیر متعارف برای تبلیغ یک محصول یا برند استفاده می‌کند. برندها می‌توانند کمپین های بازاریابی چریکی را به صورت آنلاین، آفلاین یا با ترکیبی از هر دو برگزار کنند.در ادامه این مطلب در وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو قصد داریم به معرفی کامل گوریلا مارکتینگ و مزایا و معایب آن بپردازیم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

مهم ترین ویژگی های گوریلا مارکتینگ

گوریلا مارکتینگ یا با نام دیگر بازاریابی پارتیزانی، در حقیقت راهی است برای ایجاد تبلیغات موثر و در نتیجه آگاهی از برند با استفاده از روش‌های غیر متعارف که برای ایجاد شوک و شگفتی در مخاطب  طراحی می‌شوند. اگرچه ممکن است که تعریف اصطلاح بازاریابی چریکی کمی دشوار به نظر برسد، اما بدون شک شما با دیدن یک کمپین بازاریابی چریکی می‌توانید به راحتی آن را تشخیص دهید.

بازاریابی چریکی در مکان‌های عمومی مانند خیابان‌ ها، کنسرت‌ ها، پارک‌ های عمومی، رویدادهای ورزشی، جشنواره‌ها، سواحل و مراکز خرید انجام می‌شود که بتواند بخش عمده ای از مخاطبان را مورد هدف قرار دهد. یکی از عناصر کلیدی بازاریابی چریکی، انتخاب زمان و مکان مناسب برای اجرای یک کمپین است تا از مشکلات قانونی احتمالی جلوگیری شود.

مهم ترین ویژگی های گوریلا مارکتینگ

برای تشخیص این شیوه از بازاریابی تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال ویژگی های خاصی باشید. از جمله این ویژگی ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گوریلا مارکتینگ غیرمنتظره است:

بخاطر داشته باشید که هنگام مشاهده یک کمپین بازاریابی چریکی بدون شک شما شگفت زده خواهید شد. چراکه این نوع بازاریابی با مشتریان بالقوه تعاملاتی غیر عادی و خارج از عرف ایجاد می‌کند. اغلب، بازاریابی چریکی سعی می‌کند مخاطب را شگفت زده یا شوکه کند. بنابراین اگر در خیابان یک مار قول پیکر دیدید مطمئن باشید که مخاطب یک کمپین گوریلا مارکتینگ قرار گرفته‌اید.

بازاریابی چریکی مقرون به صرفه است:

به طور معمول اکثر کمپین های بازاریابی چریکی بودجه کمی دارند اما نتایج فوق العاده ای را برای کسب و کارها به ارمغان می آورند. روش هایی که در بازاریابی چریکی به کار گرفته می‌شوند اغلب کم هزینه یا بدون هزینه هستند و  می‌توانند به راحتی و به واسطه تعاملات گسترده افراد گوناگون از طریق رسانه های اجتماعی اجرا شده و کمپین مورد نظر در مدت زمان کوتاهی وایرال شود.

بیشتر بخوانید:وایرال مارکتینگ چیست؟ آشنایی با مفهوم بازاریابی ویروسی

بازایابی پارتیزانی تعاملی است:

بازاریابی چریکی بر احساسات و تجربیات افراد متکی است و مخاطبان هدف را با بکار گیری احساسات آن ها برای شرکت در یک کمپین تشویق می‌کند. در نتیجه تحریک پذیری مخاطبین آن ها شروع به تبلیغات دهان به دهان می‌کنند و از تعاملات خود در جهت گسترش هرچه بیشتر پیام کمپین های تبلیغاتی گوریلا استفاده می‌نمایند. در این میان ظهور تلفن همراه که ارتباط بین افراد را بیشتر و بیشتر می‌کند می تواند بسیار موثر باشد.

بازایابی پارتیزانی تعاملی است:

آمار بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی مانند بازاریابی ایمیلی نیست که در آن لیستی از مخاطبین هدف وجود داشته باشد و در آخر بتوان با بررسی اسناد و شواهد موجود میزان بازخورد کمپین اجرا شده را بررسی کرد. بنابراین، اندازه گیری کارایی آن به طور کلی دشوار است. اما تجربه برند ها و مخاطبین در طول زمان نشان داده است که این شیوه تبلیغات بسیار مفید و پربازده می‌باشد.

اگرچه معیاری برای اندازی گیری مسمر ثمر بودن گوریلا مارکتینگ وجود ندارد اما جالب است بدانید که:

  • 27 درصد از تصمیم گیرندگان در آلمان از بازاریابی غیر متعارف برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کنند.
  • بازاریابان چریکی به دلیل استفاده از رویکردهای غیر متعارف، 90 درصد کمتر برای تبلیغات هزینه می‌کنند.
  • تبلیغات دهان به دهان 54 درصد از تصمیمات خرید را تشکیل می‌دهد.
  • بازاریابی پارتیزانی می‌تواند مشتریان بالقوه شما را به سمت خرید سوق دهد و به شما کمک کند تا مقداری از بودجه بازاریابی خود را صرفه جویی کنید.

مزایای بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

همانطور که در بخش های پیشین نیز به این موضوع اشاره کردیم، بازاریابی چریکی یک روش مقرون به صرفه و کارآمد برای تبلیغات پربازده یک تجارت است. اما شما فکر می‌کنید که مهم ترین مزایای گوریلا مارکتینگ چیست؟

اگر بخواهیم پاسخی درست به این سوال بدهیم باید موارد زیر را به عنوان مزایای بازاریابی پارتیزانی معرفی کنیم:

افزایش آگاهی از برند:

در یک کلام می توان گفت که کمپین های تحریک آمیز و غیر متعارف، سوخت عالی برای موتور ایجاد آگاهی از برند هستند. هنگامی که شما یک کمپین تبلیغاتی چریکی راه اندازی می‌کنید، به دلیل غیر معمول و نامتعارف بودن سبک و سیاق شما در تبلیغات، شما به زودی در فضای مجازی و حوزه کاری خود وایرال می‌شوید و دسته های بزرگی از مخاطبین نسبت به شناخت بیشتر شما اقدام می‌کنند. به این شکل آگاهی جامعه از برند شما بالا می‌رود.

مزایای بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

متمایز شدن از رقبا:

یکی دیگر از مهم ترین مزایای گوریلا مارکتینگ تمایز شما از رقباست. بدون شک اقدامات بازاریابی چریکی جسورانه و به یاد ماندنی، شما را در نظر مخاطب متفاوت از رقبا جلوه می‌دهد و این موضوع سبب می‌شود که مخاطبین از برند شما به عنوان یک برند خلاق نام آشنا یاد کنند. همین موضوع به مرور زمان سبب توسعه کسب و کار شما می شود.

ارتباط عاطفی با یک برند:

از آنجایی که بازاریابی چریکی در برانگیختن احساسات به شکلی عجیب عمل کرده و معمولا مخاطب را با خود همراه می‌کند، در نتجه می توان‌گفت که یک کمپین تاثیرگذار می‌تواند ارتباطی قوی بین یک برند و یک مشتری ایجاد کند. این ارتباط می‌تواند آغازگر روابط قوی و طولانی مدت با مشتریان شما باشد و آن ها را به یک مشتری وفادار تبدیل کند.

ایجاد مشارکت با دیگر همکاران:

بیشتر کمپین های بازاریابی چریکی، فرآیند پیچیده ای دارند که گاها نیازمند همکاری بین چندین شرکت یا سازمان است. از این رو، بازاریابی چریکی می‌تواند یک پایگاه عالی برای ایجاد مشارکت چندین برند مطرح با یکدیگر باشد.

درحقیقت می‌توان گفت که بازاریابی چریکی می‌تواند یک تغییر بازی برای تجارت شما باشد و می‌تواند بدون هدر دادن یک سکه در تبلیغات، نام تجاری شما را در سراسر جهان مشهور کند.

انواع گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی ممکن است به اشکال مختلف در شرایط و مکان های مختلفی اجرا شود. از مهم ترین انواع بازاریابی چریکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بازاریابی کمین

این استراتژی زمانی اجرا می‌شود که یک شرکت در رویدادی که توسط برند دیگری برگزار شده یا حمایت مالی می‌شود، وارد شود. به عنوان مثال، اگر رقیب شما حامی یک رویداد ورزشی محلی است، می‌توانید جوایز ارزشمندی را به برندگان یا شرکت کنندگان این رویداد هدیه دهید. این حرکت به شما این امکان را می‌دهد که تمام سود حاصل از فعالیت رقیب را از آن خود کنید. این تاکتیک سبب می‌شود رویدادی که شما در کمینش بودید به یاد ماندنی شود  و همچنین به شما قابلیت دسترسی آسان تر از قبل به مخاطبان حریف را نیز می‌دهد.

بیشتر بخوانید:بازاریابی ورزشی چیست؟ همه آن چه که باید درباره بازاریابی ورزشی بدانید

انواع گوریلا مارکتینگبازاریابی مخفی

این تاکتیک در واقع  یک پیشنهاد فروش مخفی به یک مشتری احتمالی است بدون اینکه افراد بدانند که مورد هدف یک برند قرار گرفته اند. بارز ترین مثال از چنین رویکردی، قرار دادن محصول در فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی است. ممکن است شخصیت های مورد علاقه خود را در حال نوشیدن یک نوشیدنی از یک برند خاص یا تمایل به پوشیدن یک برند کفش در برنامه های مورد علاقه خود دیده باشید.

گاهی اوقات بازاریابان در بازاریابی مخفی خلاقیت بیشتری به خرج داده و مانند سونی اریکسون کمپین غیرمعمولی را ارائه می کنند. این شرکت در بازاریابی چریکی خود بازیگرانی را استخدام کرد که نقش گردشگران را بازی می کردند. آنها از مردم عادی در خیابان می‌خواستند که عکس های خود را با تلفن های همراه سونی اریکسون بگیرند.

بازاریابی محیطی

شاید محبوب ترین شکل بازاریابی چریکی بازاریابی محیطی باشد. بازاریابی محیطی در واقع به معنای قرار دادن یک پیام یا تصویر جذاب در یک مکان غیرمنتظره است. از این رو، بازاریابی محیطی کاملا آفلاین انجام می‌شود. با این حال، این نوع بازاریابی چریکی به درج آگهی در جایی غیرمنتظره خلاصه نمی‌شود. خود پیام نیز باید تکان دهنده، غافلگیرکننده و خلاقانه باشد.

بیشتر بخوانید:بازاریابی محصول چیست و چگونه می توان از آن بهره مند شد؟

بازاریابی تجربی

هدف اصلی بازاریابی تجربی ایجاد موقعیتی است که در آن مخاطب هدف در موقعیتی به یاد ماندنی قرار بگیرد و با چیزی که نماد برند شما است ارتباط برقرار کند. در حقیقت هدف کمپین های بازاریابی تجربی ایجاد پیوند نزدیک بین شرکت شما و مشتریان احتمالی است. ساده ترین تاکتیک برای بهره مندی از این شیوه بازاریابی چریکی، برگزاری یا حمایت مالی از یک رویداد، مانند همایش، نمایشگاه و غیره است.

انواع گوریلا مارکتینگ

پایان بندی…

بطور خلاصه با مطالعه این مطلب دریافتیم که بازاریابی پارتیزانی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن یک کسب و کار از تعاملات غافلگیرکننده و یا غیرمتعارف برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده می‌کند. بازاریابی پارتیزانی با بازاریابی سنتی متفاوت است زیرا اغلب بر تعامل شخصی افراد متکی است و هزینه طراحی و اجرای کمتری دارد. شما چه نکات دیگری درخصوص بازاریابی چریکی می‌دانید که می‌تواند مفید واقع شود؟

حالا که با مفهوم گوریلا مارکتینگ آشنا شدید بگویید خلاقانه ترین تبلیغات در این حوزه مربوط به کدام برند است؟ شما فکر می‌کنید که برنامه ریزی و اجرای یک کمپین بازاریابی چریکی نیازمند چه فاکتورهایی هاست؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *