بازاریابی موبایلی چیست و چه روش هایی دارد؟

بازاریابی موبایلی چیستامروزه استفاده از گوشی‌های هوشمند امری گریز ناپذیر است. می‌توان گفت که در حال حاضر در سراسر جهان مردم از رنج سنی 7 تا 90 سال از گوشی‌های موبایل برای مصارف مختلفی بهره می‌برند. وصل شدن به اینترنت و وب گردی، حضور در شبکه های اجتماعی، ارسال پیامک و… از رایج ترین فعالیت‌های انسان در گوشی‌های موبایل به شمار می‌آیند. نکته‌ای که در این میان قابل توجه است این است که استفاده مداوم مردم از گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند برای کسب و کارهای مختلف سودمند باشد. اما چرا؟ پاسخ این سوال در مفهوم عبارت بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing خلاصه می‌شود. در این مطلب آموزشی از وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو قصد داریم که به معرفی و بررسی استراتژی Mobile Marketing و روش‌های اجرای آن بپردازیم. پس اگر به حوزه تبلیغات و شیوه‌های جدید مارکتینگ علاقمند هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کانالی است که در آن از کانال‌های ارتباطی مستقیم و غیر مستقیم برای تعامل با مشتریان استفاده می‌شود. منظور از بازاریابی چندکانالی استفاده از روش‌های آنلاین و آفلاین در کنار هم است. هدف از بکارگیری موبایل مارکتینگ را می‌توان دستیابی به مخاطبان هدف یک کسب و کار در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها ویا سایر دستگاه‌های تلفن همراه دانست.

دستیابی به مخاطبین هدف در موبایل‌ها از طریق وب‌سایت‌ها، ایمیل، پیامک و MMS، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های مختلفی که در گوشی‌ها وجود دارند، انجام می‌شود. مهم ترین دلیل تولد بازاریابی موبایلی را می‌توان معطوف شدن توجه افراد مختلف به موبایل در سال های اخیر دانست. به همین دلیل، مدیران بازاریابی در آژانس های تبلیغاتی مختلف به منظور ایجاد تعامل واقعی بین برند و مخاطب از طریق کانال‌های موجود در موبایل‌ها، روش‌ها و برنامه‌های جدید و جذابی را طراحی می‌کنند.

برای اینکه بازاریابی تلفن همراه موثر باشد، باید آنچه را که مشتریان انتظار دارند، ایجاد کنید و این می‌تواند برای شما یک چالش واقعی باشد چرا که باید برای به دست آوردن، تعامل و حفظ کاربران در پلتفرم‌های مختلف تلاش کنید.

بازاریابی موبایلی چیست؟

داستان تولد موبایل مارکتینگ

حدود 20 سال پیش یعنی در سال 2003 اولین کمپین در قالب بازاریابی موبایلی متولد شد. نایک جزو اولین برندهایی است که در سال 2005 اولین کمپین پیام کوتاه را راه اندازی کرد و این درست در زمانی رخ داد که محبوبیت گوشی‌های موبایل در میان عموم مردم در حال افزایش بود.

پس از نایک آیفون اولین تجربه موبایل مارکتینگ خود را در سال در سال 2010 آغاز کرد و ارسال کدهای QR را به بازاریابی موبایلی اضافه نمود.

پس از گسترش تلفن‌های همراه هوشمند از سال 2013 در میان مردم، برنامه های موبایلی(اپلیکیشن‌ها) بسیار محبوب شدند و کم کم پای مفهومی به نام اینترنت نیز به گوشی های موبایل باز شد. از طریق اینترنت ارتباط مردم سراسر دنیا با یکدیگر تقویت شد و افراد به راحتی می‌توانستند حجم زیادی از اطلاعات را از طریق اینترنت دریافت کنند.

با توجه به گزارش ها و آمار ها در حال حاضر می‌بینیم که استفاده از موبایل به حدی گسترش پیدا کرده است که افراد چند ساعت از زمان روزانه خود را در شبکه‌های مجازی و موبایل می‌گذرانند. نکته جالب توجه این است که 89 درصد از زمان کاربران موبایل در اپلبکیشن‌ها صرف می‌شود و 11 درصد باقی مانده صرف مرور وب‌سایت‌ها می‌گردد. همین موضوع یکی از مهم ترین دلایل بکارگیری موبایل مارکتینگ در کسب و کار است.

مهم ترین اجزای بازاریابی موبایلی

وقتی صحبت از بازاریابی موبایلی می‌شود، این بدان معناست که باید دستگاه‌های موبایلی را در نظر داشته باشیم و از بازاریابی SMS/MMS و برنامه‌های تلفن همراه استفاده کنیم. چرا که بازاریابی موبایلی بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی کوتاه مدت یا بلند مدت است.

ایمیل، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و… هریک از کانال‌های Mobile Marketing هستند تا به پیام یک برند را به راحت ترین شیوه ممکن به مخاطب منتقل کنند.

مهم ترین اجزای بازاریابی موبایلی

اما بازاریابی موبایلی بحثی فراتر از پیام‌های متنی و فعالیت روتین در اپلیکیشن‌های موبایل است. برای داشتن یک تجربه بازاریابی منسجم، باید نکات و ویژگی های مهمی را در نظر بگیرید. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیام های SMS و MMS بازاریابی مناسب برای موبایل:

پیام کوتاه و MMS (خدمات پیام چندرسانه‌ای) دو روش مستقیمی هستند که می‌توانید برای ارسال محتوا به مشتریان از آن‌ها استفاده کنید، اما استفاده عاقلانه از این کانال‌ها مهم است. از بهترین تکنیک‌ها برای رساندن سریع پیام‌ به مشتری این است که درباره مخاطبین مورد نظر آگاهی کسب کنید، تا با توجه به سلایق و نیاز های او بتوانید متنی مرتبط و جذاب ارسال نمایید. اما چگونه می‌توان  اطلاعات کافی را درخصوص مشتریان به دست آورد؟

گوگل آنالیتیکس و اکانت الکسا از بهترین ابزارها برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان هستند.

تبلیغات و صفحات فرود سازگار با موبایل:

طبق آمار 57 درصد از ایمیل‌ها بر روی پلتفرم‌های تلفن همراه باز می‌شوند و ۶۹ درصد از کاربران تلفن همراه ایمیل‌هایی را که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند را حذف می‌کنند. به همین دلیل، ضروری است که ایمیل‌های شما از طراحی واکنش‌گرا استفاده کنند. در واقع پیشنهاد می‌شود از استراتژی که به طور خودکار محتوای صفحه وب را برای مشاهده بهینه در هر دستگاهی قالب‌بندی می‌کند، استفاده کنید. صفحات فرود وب سایت خود را فراموش نکنید. اگر ایمیل شما سازگار با موبایل باشد، اما صفحه فرودی که مخاطب به آن وارد می‌شود که برای موبایل بهینه نشده باشد، علاوه بر یک مشتری یک بازدیدکننده را نیز از دست می‌دهید.

چرا از موبایل مارکتینگ استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که چرا باید از بازاریابی موبایلی استفاده کنیم؟ پاسخ به این سوال شامل دلایل مختلفی می‌شود که در این بخش به آن ها اشاره می‌کنیم:

1- دسترسی به مخاطب از طریق موبایل مارکتینگ آسان است:

از آنجایی که 79 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند گزارش دادند که موبایل آن‌ها اولین چیزی است که هر روز صبح چک می‌کنند، می‌توان گفت که دسترسی به مخاطب از طریق موبایل مارکتینگ بسیار آسان تر از سایر روش های تبلیغات است. شما با بکارگیری این استراتژی می‌توانید تمام روز در معرض دید مخاطب خود باشید حتی در تخت خواب او!

دسترسی به مخاطب از طریق موبایل مارکتینگ

علاوه بر این براساس گزارش‌های موجود، یک کاربر تلفن همراه به طور متوسط 90 دقیقه از روز را در تلفن همراه خود زندگی می‌کند. البته این زمان درحال افزایش است. به علاوه با گسترش تکنولوژی روزانه تعداد کاربران موبایل بیشتر و بیشتر می‌شوند که این موضوع می‌تواند برای کسب و کارها بسیار خوشحال کننده باشد.

2- سرعت انتقال پیام از طریق موبایل ها عالی است:

در حال حاضر هیچ رسانه‌ای این به اندازه موبایل نمی‌تواند در انتقال پیام‌ها سریع باشد. براساس تحقیقات انجام شده 90 درصد از پیام‌های متنی در کمتر از سه دقیقه خوانده می‌شوند! در حقیقت موبایل مارکتینگ بسیار سریع است، درست برخلاف ایمیل مارکتینگ!

4- خرید اینترنتی با موبایل آسان است:

به علت دسترسی آسان به گوشی‌های موبایل و داشتن اینترنت در همه جا افراد بسیاری ترجیح می‌دهند که خرید اینترنتی خود را از طریق موبایل انجام دهند. جالب است بدانید که 78 درصد از جستجوهای تلفن همراه منجر به خرید می‌شوند.

5- موبایل مارکتینگ ارزان تر است:

همه صاحبان کسب و کار به دنبال ارزان ترین روش‌های تبلیغات هستند تا بتوانند با کمترین هزینه بیشترین بازخورد را به دست آورند. اما چه تبلیغاتی ارزان‌تر از تبلیغات موبایل؟!

بازاریابی در شبکه های اجتماعی و اینترنت از طریق موبایل ها هزینه بسیار کمتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات بیلبوردی دارد.

مشکلات رایجی که بازاریابی موبایلی می تواند حل کند

بازاریابی موبایلی از این جهت منحصر به فرد است که در همان جایی که افراد هستند، بدون وجود واسطه و با سرعت بالا به دست مردم می‌رسد. همین موضوع سبب افزایش فروش یک برند می‌شود، بنابراین Mobile Marketing بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است.

مشکلات رایجی که بازاریابی موبایلی می تواند حل کند

در این میان سوالاتی وجود دارد که ممکن است سوال بسیاری از صاحبان کسب و کار باشد. سوالات مهمی که در این بخش آن ها را بررسی می‌کنیم:

1.آیا مخاطبان هدف من مخاطبان بازاریابی موبایل هستند یا خیر؟

این سوال ممکن است اولین سوال هر کارفرمایی باشد. اما باید بدانید که کاربران امروزی تلفن همراه از سنین 7 تا 90 سال (OneAudience) هستند. به عبارت دیگر، تقریباً همه مردم  دنیا کاربر تلفن همراه هستند. نکته مهم در بازاریابی موبایلی این است که بدانیم مردم چگونه و چه زمانی از دستگاه های تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. اگر برای توسعه شخصیت کسب و کار خود در موبایل وقت بگذارید، می‌توانید در هر جایی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

2. چرا من مخاطبین موبایلی من به مشتری تبدیل نمی شوند؟

روش‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی تاکتیک‌های بازاریابی موبایلی شما وجود دارد، از جمله بهبود طراحی سایت واکنش‌گرا و صفحه فرود و شخصی‌سازی محتوا برای موبایل.

یکی از مشکلاتی که در بازاریابی موبایلی وجود دارد این است که سایت و محتوای شما با قالب موبایل سازگار نیست. در نتیجه مخاطب را پراکنده می‌کند. یکی از اولین گام‌ها برای ایجاد یک برنامه بازاریابی تلفن همراه، اطمینان از طراحی ریسپانسیو وب‌سایت، ایمیل‌ها و صفحات فرود است. با اجرای طراحی واکنشگرا، تجربه کاربری یکپارچه و آسان را در اختبار مخاطب قرار می‌دهید که در نهایت او را جذب و حفظ می‌کند.

3.من نمی‌دانم چگونه یک استراتژی موبایل را در برنامه بازاریابی خود ایجاد کنم؟

کلید هر استراتژی موثر این است که ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید چگونه به موفقیت دست یابید. برای ایجاد بازاریابی موبایلی باید سهامداران کلیدی کسب و کار را گرد هم بیاورید تا استراتژی بازاریابی تلفن همراه خود را ترسیم کنید. هدف‌ها و برنامه‌های در حال اجرای خود را بررسی کنید و سپس به سراغ برنامه ریزی‌های کوتاه و بلند مدت بروید. پیشنهاد می‌شود که از افراد با تجربه در این زمینه مشاوره بگیرید.

مشکلات رایج Mobile Marketing

سخن پایانی

به عنوان یک نکته درخصوص بازاریابی موبایلی به صحبت مایک رینولدز، مدیر ارشد تلفن همراه در دفتر تبلیغات بین المللی اشاره می‌کنیم:

«برای من، آینده موبایل مارکتینگ در اتصال نقاط بین رسانه‌های آنلاین و آفلاین نهفته است. موبایل زمانی که در کنار رسانه‌های دیگر سنتی‌تر استفاده می‌شود، ابزار قدرتمندی است و باید به عنوان چسبی که همه چیز را به هم پیوند می‌دهد نگاه کرد.»

بنابر این سخن، برای گرفتن بهترین نتایج باید در کنار بازاریابی موبایلی از روش های دیگر تبلیغات و بازاریابی بصورت همزمان و برنامه ریزی شده استفاده کنید. درصورتی که در این زمینه به کمک نیاز دارید می‌توانید با مشاوران آژانس تبلیغاتی راینو در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *