مهم ترین نکات نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق

مهم ترین نکات  نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق

 

شعارهای به یاد ماندنی و جذاب در هر کمپین بازاریابی موثر، حیاتی هستند. شعار های تبلیغاتی موفق به راحتی در ذهن مخاطب ثبت می شوند و همیشه یادآور پیام برند و یا محصول آن خواهند بود.طراحی شعار تبلیغاتی باید با طراحی لوگو و ایجاد هویت سازمانی برند همزمان باشد.چرا که شعار تبلیغاتی شما معرفی کننده برند شما در قالب کلمات است.نوشتن یک شعار تبلیغاتی کار ساده‌ای نیست و می‌توان گفت که اگر در زمینه کپی رایتینگ و نویسندگی تخصص نداشته باشید، یا هویت برند یا محصول به خوبی آشنا نباشید نمی‌توانید شعار تبلیغاتی خوبی بنویسید.همچنین برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق شما ملزم به رعایت نکاتی هستید که در ادامه این  مطلب در وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شعار تبلیغاتی چیست؟

پیش از آنکه به معرفی نکات نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق بپردازیم، بد نیست که کمی در خصوص معنی شعار تبلیغاتی با یکدیگر گفت و گو کنیم.

شعار تبلیغاتی یا همان slogan عبارت است از «یک عبارت کوتاه و قابل توجه یا به یاد ماندنی که در تبلیغات یک محصول یا خدمات استفاده می شود».

معمولا همه کمپین های تبلیغاتی موفق بر این «شعارهای تبلیغاتی» تکیه می کنند.زیرا شعار تبلیغاتی خلاصه‌ای  است از اینکه چرا برند، محصول یا خدمات شما ارزش خرید دارد و چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند.همچنین شما را در رساندن سریع تر پیام خود به مشتری کمک می نماید.

به خاطر داشته باشید که slogan با تگ لاین متفاوت است.اگرچه در زبان فارسی هردو معنی شعار تبلیغاتی می‌دهند.

شعار تبلیغاتی چیست؟

آیا پیام شرکت با شعار متفاوت است؟

پیام برند در واقع هدف فعالیت شرکت است.اما شعارهای تبلیغاتی و تگ لاین های برند باید از پیام، ارزش‌ها و باورهای شرکت شما الهام بگیرند تا عبارت کوتاهی ایجاد کنند که به مردم بگوید شما که هستید و با خرید محصول شما چه چیزی به دست خواهند آورد.

یک شعار تبلیغاتی موفق تا حد امکان مختصر و مفید است در حالی که ممکن است پیام شرکت مختصر نباشد.بطور کلی می توان گفت که شعار تبلیغاتی پیام برند را در دل خود جای می داده و آن را به مخاطب عرضه می کند.

ویژگی های یک شعار تبلیغاتی موفق چیست؟

از آنجایی که شعار تبلیغاتی برای یک برند اهمیت بسیاری دارد باید براساس استانداردهای شعارنویسی و دارای عنصر خلاقیت باشد تا بتواند مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در واقع شما هنگامی که پیام برند خود را به طور کامل و دقیق شناسایی کردید، وقت آن است که برای ایجاد شعارهای تبلیغاتی ایده‌ پردازی کنید.هنگام نوشتن شعار تبلیغاتی برای یک برند نکاتی وجود دارند که رعایت آن ها برای داشتن نتیجه‌ای مطلوب ضروری است.

برای اینکه بدانید مهم ترین ویژگی های یک شعار تبلیغاتی موفق چه هستند، ادامه مطلب را مطالعه نمایید:

ویژگی های یک شعار تبلیغاتی موفق چیست؟

1. یک شعار تبلیغاتی موثر باید مختصر باشد

بهترین شعارهای تبلیغاتی شعارهای کوتاه و مختصر هستند.هرچه یک شعار تبلیغاتی مختصر تر باشد، به دلیل کوتاه بودن به خوبی در ذهن مخاطب ثبت می شود و  به راحتی نیز به خاطر می آید. معروف ترین نمونه های شعار تبلیغاتی نیز به دلیل مختصر بودن موثر هستند.

تجربه ثابت کرده است که طول شعار، عاملی مهم در تاثیرگذاری آن است. اکثر شعارهای تبلیغاتی معروف سریع و کوتاه بیان می‌شوند. براساس نظر کارشناسان حوزه تبلیغ نویسی بهترین شعارها، حداکثر شش یا هفت کلمه دارند که حتی بعضی از آن‌ها به دو یا سه کلمه محدود می‌شوند.

اگرچه در میان شعار های تبلیغاتی نمونه هایی برخلاف این قانون نیز وجود دارند، اما به گفته روانشناسان انسان ها جملات و عبارات کوتاه را سریع تر حفظ می کنند.پس اگر می خواهید مخاطب شعار تبلیغاتی شما را به راحتی حفظ کند، آن را کوتاه کنید.

شعار تبلیغاتی “got milk” یکی از موفق ترین نمونه های شعار تبلیغاتی کوتاه است. نمونه های دیگر شعار تبلیغاتی مختصر شده فقط در دو یا سه کلمه عبارتند از:

  • “Finger Lickin’ Good”
  • “عاشقشم”
  • “تخیل در کار”
  • “متفاوت فکر کن”
  • “فقط انجامش بده”

2. ایجاد جذابیت دیگر ویژگی یک شعار تبلیغاتی خوب

باید بدانید که یک شعار تبلیغاتی موفق می تواند توجه و تخیل هر کسی را که آن را می شنود، به خود جلب می کند.شعار موفق در حقیقت شعاری است که بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند و در یک کلام جذاب باشد.اما چگونه یک شعار تبلیغاتی می تواند جذابیت داشته باشد؟

ایجاد جذابیت دیگر ویژگی یک شعار تبلیغاتی خوب

 

یکی از روش ها برای افزایش جذابیت یک شعار تبلیغاتی این است که در نوشتن آن از کلمات هم قافیه یا واج آرایی استفاده کنید.زیرا عباراتی که دارای وزن و صدای یکسانی می باشند برای چشم و گوش خوشایند هستند و باعث ایجاد ارتباط مثبت و تحریک مغز در سطح عمیق تر می شوند.

همچنین ثابت شده است که عباراتی که دارای قافیه یا کلمات هم آهنگ هستند به یاد ماندنی تر از عبارات بدون قافیه می باشند.از نمونه های شعار های تبلیغاتی مقفا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک دو سه پارسه
  • پارسیان بانک ایرانیان
  • بیمه دانا مطمئن و توانا

برای ایجاد جذابیت در تیترها و شعارهای تبلیغاتی می‌توان از سوال و پرسش نیز استفاده کرد. این سوالات باید نیاز یا هیجانی را در مخاطب برانگیزاند.سوالاتی که باعث به وجود آمدن حس کنجکاوی در مخاطب می‌شوند می‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند.چرا که آن ها را به تحقیق درباره شما و شناخت شما تشویق می کند.

دیگر روش ایجاد جذابیت برای یک شعار تبلیغاتی موفق این است که به به درستی از ضمایر استفاده کنید.استفاده از مخاطب ضمیر دوم شخص مانند “شما” یا “تو” باعث می شو که مخاطب احساس نزدیکی بیشتری با تبلیغات شما کند.این مورد می‌تواند سبب جلب اعتماد بیشتر مخاطب به شما شود زیرا او خودش را در مقابل شما می‌بیند و به این شکل احساس مهم بودن می‌کند.به این صورت بیشتر به شما توجه و اعتماد خواهد کرد.

3. شعار تبلیغاتی نباید مختص به زمان خاصی باشد

شعار تبلیغاتی نباید مختص به زمان خاصی باشد

از زمانی که یک برند شروع به فعالیت می‌کند شعار تبلیغاتی آن نیز متولد می‌شود.اگر برند موفق عمل کند می‌تواند تا سال های سال به فعالیت خود ادامه دهد مانند برند پپسی که از سال 1940 تاکنون وجود دارد!

در راستای این موضوع شعار تبلیغاتی که برای یک برند نوشته می‌شود، نباید مختص به زمان خاصی باشد.برای مثال شاید در گذشته شعار برندی با جنگ جهانی ارتباط داشته و بازخورد خوبی نیز دریافت می‌کرده است، اما امروزه دیگر نمی‌توان از این شعار تبلیغاتی استفاده کرد.زیرا این شعار به زمان خاصی تعلق دارد و بدون شک تاثیرگذاری خود را از دست داده است.

از بهترین نمونه های شعار تبلیغاتی ماندگار می‌توان مجدد به “got milk”” اشاره کرد.این شعار تبلیغاتی بیش از 20 سال اجرا شد و هنوز نیز تاثیرگذاری خود را دارد.

پس شعاری بنویسید که به زمان یا اتفاقات روز وابسته نباشد.

4. یک شعار تبلیغاتی موفق منحصر به فرد است

منحصر بفرد بودن در نوشتن یک شعار تبلیغاتی فقط به این معنا نیست که شعاری بنویسید که هیچ کس قبلاً از آن استفاده نکرده باشد، درحقیقت منظور از منحصر به فرد بودن این است که هنگام نوشتن شعار تبلیغاتی بر نقاط منحصر به فرد (USP) برند خود و محصولی که می فروشید تمرکز کنید.

برند خود را بطور کامل بررسی کنید و ببنید چه ویژگی در شما وجود دارد که نقطه قوت شما محسوب می شود و رقبای شما این ویژگی را ندارند.با بولد کردن نقاط قوت خود می توانید به نسبت رقبا منحصر به فرد ظاهر شده و توجه مخاطب را به خود جلب کنید.

یک شعار تبلیغاتی موفق منحصر به فرد است

5. در نوشتن مخاطبان هدف را در نظر بگیرید

یکی از نکاتی که در نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق باید رعایت کنید این است که مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید. پیش از نوشتن شعار باید به این موضوع فکر کنید که برای چه کسی تبلیغ می کنید.مخاطب شما جوان است یا پیر؟خانم است یا آقا؟محل زندگی مخاطب شما کجاست؟چه نیازهای عمومی دارد؟و…

برای مثال خودروسازان آئودی هنگام ایجاد شعارهای قدرتمند که بسته به محل اقامت شما متفاوت است، مخاطبان مختلف خود را در نظر گرفتند. از همین رو کمپین تبلیغاتی آنها در آلمان از شعار “پیشرفت از طریق فناوری” استفاده می کند، در حالی که مشتریان آمریکایی بیشتر با شعار “حقیقت در مهندسی” آئودی را خواهند شناخت.

سخن پایانی

شعار تبلیغاتی یکی از مهم ترین بخش های یک کمپین تبلیغاتی است که عنصری ضروری برای موفقیت و دیده شدن یک برند نیز می‌باشد.شعار های تبلیغاتی برای برند های مختلف بسته به ویژگی های خاص برند و هدف و پیام برند متفاوت خواهد بود.اما معمولا آن ها دارای یک سری مشخصات یکسان هستند که تبدیل به ویژگی ها و استانداردهای یک شعار تبلیغاتی موفق شده اند.در این مطلب آموزشی به 5 نکته اساسی جهت نوشتن یک شعار تبلیغاتی خوب اشاره کردیم.امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما سودمند بوده باشد.

مشاوره تبلیغاتی

شایان ذکر است که اگر به خدمات مشاوره تبلیغات در زمینه های مختف مانند:

نیاز داشتید می توانید تنها با یک تماس یا راینو از بهترین مشاوره ها بهره مند شوید و فروش خود را با تبلیغات متحول کنید.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم.لطفا نظرات خود را در خصوص این مطلب در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *