4 اصل برندسازی استارتاپ ها | استارتاپ خود را متحول کنید!

برندسازی استارتاپ

این روزها استارتاپ های گوناگونی در حال شکل گیری و توسعه هستند.استارتاپ‌ها در حقیقت می‌توانند هر نوع کسب و کار نوپا و نوبنیادی باشند و معمولا زمینه کاری‌ها در قرار دادن آن‌ها در دسته استارتاپ اهمیت ندارد.اما به دلیل اینکه در چند ساله گذشته به ویژه در کشور ما استارتاپ‌ها در حوزه فن‌آوری و تکنولوژی شروع به کار کرده اند، شاید بسیاری از شما شرکت‌های استارتاپی را شرکت‌هایی در حوزه تکنولوژی بدانید.بهر حال هر استارتاپ یا کسب و کار نوپایی برای موفقیت به برندسازی نیاز دارد.ایجاد یک برند جدید یا تعیین استراتژی برندسازی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، یکی از مهم ترین مراحل در هر استارتاپی محسوب می‌شود.دلیل اهمیت برندسازی استارتاپ این است که در واقع برند شما، شرکت‌تان را به مردم دنیا معرفی خواهد کرد. از همین رو باید در ایجاد استراتژی برندینگ برای کسب و کار جدید خود دقت کافی به عمل آورید.در همین راستا پیشنهاد می‌شود که برای آشنایی با 4 اصل برندسازی استارتاپ ها با ادامه این مطلب در وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو همراه ما باشید.

1.ایجاد یک لوگو خلاقانه و جذاب اولین مرحله برندسازی استارتاپ ها

هر برند سرشناس و معتبری که امروزه می‌شناسیم روزگاری استارتاپ کوچکی بوده که در یک گاراژ شکل گرفته است.اما آن کسب و کار کوچک از ابتدا دارای لوگویی منحصر به فرد بوده و هست که اکنون هرکسی با دیدن این لوگو به یاد آن برند می‌افتد.

در حقیقت لوگو، طرح یا نمادی است که توسط یک سازمان ایجاد می‌شود و پیشنهادات و خدمات آن را مشخص می‌کند. برای مثال لوگوهای نمادین، مانند لوگو نایک و کوکاکولا، به سرعت برای مصرف کنندگان قابل تشخیص هستند و شما حتی با شنیدن نام این برند ها می‌توانید محصولات، لوگو و همه خصوصیات آن را به یاد بیاورید.

فراتر از شناختی لوگو ها برای یک استارتاپ به ارمغان می‌آورند، لوگوها چندین نقش مهم در برندسازی کسب و کارهای کوچک دارند.از جمله مهم ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوگو ها اولین بخش از یک کسب و کار هستند که می‌توانند در اولین نگاه  تاثیر بسیاری بر مخاطب داشته باشند.حتی در فاصله دور، دیدن طاق‌های طلایی به شما یادآوری می‌کند که در نزدیکی رستوران مک دونالد هستید.

ایجاد یک لوگو خلاقانه و جذاب اولین مرحله برندسازی استارتاپ ها

 

  • لوگو می‌تواند به انتقال ارزش ها و شخصیت شرکت کمک کند. برای مثال، اگر به لوگوی فدرال اکسپرس نگاه کنید، متوجه طرح پیکان ظریفی بین حرف «E» و «x» در «فدکس» خواهید شد. این علامت نشان می‌دهد که این شرکت به دلیل سرعت و دقت در تحویل بسته شناخته شده است.به این شکل حتی یک لوگوی ساده می تواند تمامی هدف و پیام برند شما را به دوش بکشد و به مخاطب منتقل کند.

 

  • لوگوها به کسب و کار شما اعتبار می دهند. مشتریان به لوگوها و برندهای آنها اعتماد می‌کنند. به عنوان مثال، لوگوی سیبی که روی محصولات اپل مشاهده می‌شود یادآوری می‌کند که شما نه تنها یک محصول معتبر اپل را خریداری می‌کنید، بلکه تیمی از متخصصان وجود دارند که می‌توانند در صورت نیاز به شما کمک کنند.

به عنوان نکته آخر باید بدانید که لوگو ها در طول زمان باعث ایجاد حس آشنایی می‌شوند و می‌توانید به راحتی و با کمی تلاش لوگو ها را در ذهن خود به تصویر بکشید!

به علت تمام مواردی که در این بخش ذکر شد استارت آپ های جدید به لوگو نیاز دارند و بهتر است که لوگوی خود را از همان ابتدای تاسیس ایجاد کنند.

2. ایجاد یک وب سایت و فعالیت در دنیای وب

گام دوم در برندسازی استارتاپ ها ایجاد یک وبسایت جامع و کاربر پسند است.شما به عنوان یک کسب و کار کوچک باید بستری برای نمایش خدمات و محصولات خود داشته باشید.

به عنوان یک کسب و کار نوپا اگر وب سایت ندارید، باید بدانید که مزایایی را که با حضور در وب به دست می آید را از دست می‌دهید. داشتن یک وب سایت، به ویژه در دوران شیوع بیماری Covid-19، تأثیرات مثبت و بلندمدت زیادی بر یک تجارت کوچک و برند آن دارد.

ایجاد یک وب سایت برای برندسازی استارتاپ ها

واضح است که وب سایت ها میزان دیده شدن شما را افزایش می‌دهند. زیرا مشتریانی که به دنبال شما هستند می‌توانند به راحتی و با سرچ نام شما در اینترت، شما را پیدا کنند، به خصوص اگر سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد.

در راستای ابن موضوع باید بدانید که هرچه بازدید آنلاین بیشتری داشته باشید، کسب و کار و فروش شما بزرگتر خواهد شد.علاوه بر این ممکن است که مشتریان از طریق وب سایت شما با شما تماس بگیرند. می‌توانید آدرس ایمیل و شماره تلفن‌های خود را را در بخش تماس باما سایتتان در اختیار آنها قرار دهید تا با شما تماس بگیرند.همچنین وب سایت ها پیشنهادات و نظرات کاربران را به نمایش می گذارند.

پیشنهاد می‌شود عکسی با وضوح بالا از محصولاتی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید را در صفحات نمونه کار  سایت خود پست کنید. این امر مشتریان را ترغیب می‌کند که روی آدرس سایت شما کلیک کنند، درباره آنچه شما ارائه می‌دهید بیشتر بیاموزند و در نهایت از شما خرید کنند.

اگر نظرات مشتریان درباره شما مطلوب است یا مطالب و اخبار جدید و جذابی در استارتاپ خود دارید، می‌توانید این موارد را نیز در سایت خود به اشتراک بگذارید. این کار به برند شما اعتبار بیشتری می‌بخشد و اعتبار و اعتماد شما را نزد رسانه ها و مصرف کنندگان نشان می‌دهد.

3. نام دامنه سایت خود را متناسب با برندتان انتخاب کنید

یکی از 3 اصل مهم برندسازی استارتاپ ها انتخاب یک نام دامنه مناسب و مرتبط با نام برند است.نام دامنه یا همان URL آدرس اینترنتی سایت است که  برای دسترسی به وب سایت ها استفاده می شود.

انتخاب نام دامنه مناسب برای برندسازی استارتاپ ها

به عنوان مثال، raynoagency.com نام دامنه شرکت ماست.این آدرسی است که کاربران می‌توانند از طریق آن به وب سایت ما دسترسی داشته باشند و ما را به صورت آنلاین پیدا کنند.

انتخاب بهترین نام دامنه برای کسب و کار شما به برند شما بازمی‌گردد. در صورت امکان، بهتر است که نام کسب و کار با نام دامنه آن مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال Netflix و netflix.com را در نظر بگیرید.به این شکل اگر کسی تنها نام برند شما را شنیده باشد، می‌تواند به راحتی سایت شما و راه های ارتباطی با شما را پیدا کند.

با این حال، این روش همیشه برای همه استارتاپ ها صدق نمی‌کند.زیرا برندها همیشه مجبور نیستند یک نام دامنه کاملا مطابق با نام برند خود انتخاب کنند. برخی از آنها ترجیح می‌دهند که نام‌های دامنه‌ای بسازند که سرشار از کلمات کلیدی بهینه‌ شده برای سئو باشد.

در حالت ایده‌آل، این کلیدواژه‌ها به پیشنهادات و موقعیت مکانی شرکت شما نیز متصل می‌شوند تا مشتریان بتوانند به راحتی کسب‌وکار شما را به‌صورت آنلاین جستجو و پیدا کنند.

به غیر از استفاده از کلمات کلیدی در آدرس سایت، به خاطر داشته باشید که نام دامنه باید کوتاه و به یاد ماندنی بوده و به راحتی توسط مشتریان شما تلفظ شود.

4.برای برندسازی استارتاپ خود تبلیغات کنید

همانطور که اشاره کردیم، استارتاپ کسب و کاری کوچک و نوبنیاد است که برای موفقیت و بزرگ شدن به عواملی همچون دارا بودن لوگو به یاد ماندنی و سایتی جامع نیاز دارد.اما علاوه بر این عوامل یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک برای برند شدن به تبلیغات هم نیاز دارد.بنابراین پس از آنکه همه موارد بالا را رعایت کردید، باید نسبت به تبلیغات اقدام کنید.

برای برندسازی استارتاپ خود تبلیغات کنید

حتی اگر برند شما به یاد ماندنی‌ترین برند جهان باشد، یا لوگوی شما خلاق‌ترین لوگوی دنیا، تا زمانی که آن را در معرض دید مخاطب قرار ندهید، بهترین بودن فایده‌ای نخواهند داشت و مشتری به سراغ شما نخواهد آمد.

با توجه به این موضوع تبلیغات محیطی می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای برندسازی یک استارتاپ باشد. چرا که می‌تواند نام برند، لوگو و آدرس سایت آن را در یک زمان و در یک مکان به مخاطب نمایش دهد.

بیلبوردهای شهری و اتوبانی یا استرابوردهای کنار میدان‌ها می توانند محل بسیار خوبی برای تبلیغات کسب و کار شما باشند.

از آنجایی که هزینه این نوع تبلیغات به نسبت دیگر تبلیغات(مانند تبلیغات تلویزیونی) کمتر است و بازخورد بیشتری هم دارد، پیشنهاد می‌شود که برای معرفی استارتاپ خود از این شیوه تبلیغات بهره‌مند شوید.

روش دیگر تبلیغات کم هزینه، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.از آنجایی که مردم امروزه بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند، تبلیغات در این محیط‌ها می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای دیده شدن برند شما باشد.همچنین در خصوص تبلیغات اینترنتی می‌توانید با توجه به بودجه خود هزینه کنید.

استارتاپ خود را برند کنید!

شیوه‌ها و روش‌های بسیاری هستند که برای برندسازی استارتاپ‌ها بکار می‌روند اما اولیه ترین موارد پس از تصمیم برای راه اندازی یک استارتاپ شامل این این 4 اصل که در این مطلب به آن ها پرداختیم، می شوند.

این 4 عنصر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید درک کاملی از مشتریان خود بدست آورید و مخاطبان خود را بشناسید.به این شکل می توانید بازار هدف خود را کاملا مشخص کرده و در راستای سلیقه و نیاز مخاطبین خود فعالیت نمایید.

استارتاپ خود را برند کنید

اگر کسب و کار کوچک خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و به دنبال توسعه آن هستید اما نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید، چه لوگویی طراحی کنید یا چه نوع تبلیغاتی انجام دهید، با ما تماس بگیرید.

تیم مشاوره برندینگ آژانس تبلیغاتی راینو  به شما مشاوره خواهد داد که از کجا و به شکلی داستان برندینگ خود را آغاز کنید.همچنین استودیو طراحی گرافیک این مجموعه بهترین و خلاقانه‌ترین لوگوهای مرتبط با برند شما را طراحی و ارائه خواهد کرد.

علاوه بر همه این ها اگر قصد تبلیغات محیطی برای استارتاپ خود داشته باشید می‌توانید بصورت مستقیم از راینو تابلوی تبلیغاتی اجاره کنید!برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مجموعه به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

در پایان امیدواریم که مطلب برندسازی استارتاپ ها برای شما جذاب و در عین حال سودمند بوده باشد.شما می‌توانید نظرات خود را در خصوص این مطلب در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *