کپی رایتینگ چیست؟-همه آنچه که باید درباره تبلیغ نویسی بدانید!

کپی رایتینگ چیست

اگر کمی در دنیای تبلیغات جستوجو کرده باشید بدون شک بارها و بارها عبارت “کپی رایتینگ” به گوش شما خورده است. اما ممکن است هنوز به طور کامل با معنای این عبارت آشنا نباشید و ندانید که کپی رایت چیست و یک کپی رایتر دقیقا چه می‌کند؟ به طور کلی درخصوص تعریف کپی رایتینگ می‌توان از معادل فارسی تبلیغ نویسی استفاده کرد. در واقع نوشتن شعار یا متن های تبلیغاتی را کپی رایتینگ می‌گویند که بعضی ها بر این باورند که با تولید محتوا و نویسندگی تفاوت دارد. اگر شما نشانه هایی از استعداد تبلیغ نویسی را در خود می‌بینید و قصد دارید که در این حوزه فعالیت کنید باید به طور دقیق و کامل با مفهوم کپی رایتینگ آشنا شده و موارد استفاده از آن را بدانید. به این منظور در این مطلب آموزشی از وبلاگ آژانس تبلیغاتی راینو با بررسی موضوع کپی رایت همراه شما هستیم.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ فرآیند نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی متقاعدکننده است که افراد را به نوعی تعامل تشویق می‌کند. این تعامل یا به اصطلاح اقدام به عمل می‌تواند خرید یک محصول یا کلیک کردن بر روی لینک خاصی باشد.

کپی رایت ها می‌توانند به شکل تبلیغات چاپی مانند تراکت، بیلبورد یا بروشور برای مخاطب به نمایش گذاشته شوند و یا می‌توان آن ها را بصورت آنلاین و اینترنتی در دید مخاطب قرار داد. جالب است بدانید که اسکریپت هایی که برای ویدیوها یا تبلیغات استفاده می‌شود نیز نوعی از کپی رایت به شمار می‌آید.

متن در این عبارت به عنوان “کپی” شناخته می شود، از این رو نام آن “کپی رایتینگ” است. نکته مهمی که درباره مبحث کپی رایتینگ وجود دارد این است که Copywriting و Copyright چه به لحاظ نوشتاری و چه به لحاظ معنایی با یکدیگر تفاوت دارند. اگر پیش از این به دلیل شباهت آوایی این دو عبارت را با یکدیگر اشتباه می‌گرفتید حال باید بدانید که Copywriting به معنای تبلیغ نویسی و Copyright به معنای حق نشر یک اثر است و عملا هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد.

کپی رایتینگ چیست؟در چه مکان هایی می‌توانیم کپی رایتینگ ببینیم؟

امروزه به دلیل گسترش رسانه ها و همچنین صنعت تبلیغات شما می‌توانید در همه جا شاهد انواع و اقسام متون تبلیغاتی باشید.

در واقع، اگر فقط با جستجو در صندوق پستی منزل خود شروع کنید، نمونه های واضحی از کپی رایتینگ را خواهید یافت. تراکت های تبلیغات برای رستوران های اطراف، کاتالوگ ها، نامه های جمع آوری کمک های مالی از سازمان های خیریه، یا نامه های فروش برای محصولات و خدمات مختلف، بیلبوردهای شهری و اتوبانی همه و همه شکل های مختلفی از کپی رایتینگ هستند.

کپی رایت های آنلاین همیشه در دسترس!

اما دنیای تبلیغات نویسی بسیار فراتر از موارد چاپی است.

بسیاری از مطالبی که به صورت آنلاین می‌خوانید نیز کپی رایتینگ هستند، از جمله بیشتر صفحات وب، پیج های فروشگاهی اینستاگرام و حتی ایمیل هایی که پس از ثبت نام در سایت های مختلف دریافت می‌کنید.

به عنوان مثالی از وجود کپی رایتینگ در صفحات وب می توان به سایت های فروشگاهی اشاره کرد که شما را وادار می‌کنند تا به روش های مختلف اقدام کنید. مثلا از شما خواسته می‌شود «بیشتر بخوانید»، «شروع کنید» یا «ما را  در شبکه های اجتماعی دنبال کنید».

تمام این موارد اعلان‌های ساده‌ای هستند که ما  بصورت روزانه در وب‌سایت‌ها می‌بینیم، و همه آن‌ها نوعی کپی‌نویسی متقاعدکننده هستند.

تبلیغات ویدئویی شکل جذابی از تبلیغ نویسی!

علاوه بر موارد بالا کپی رایتینگ حتی در تبلیغات ویدئویی نیز وجود دارد. درحقیقت گاهی آنچه می‌شنوید نیز می‌تواند کپی رایتینگ  باشد.

تبلیغات تلویزیونی، بررسی محصول در یوتیوب، و حتی ویدیوهای کوتاه در خصوص نحوه استفاده از یک محصول، همگی نمونه هایی از کپی رایتینگ گفتاری هستند.

کپی رایتر چه کسی است؟

کپی رایتر چه کسی است؟کپی رایتر یک نویسنده حرفه ای است که مسئول نوشتن متن یا کپی مورد استفاده در بازاریابی و تبلیغات است.

ممکن است افسانه های مختلفی در مورد نویسندگان شنیده باشید، مانند این که نویسندگان با نوعی استعداد عجیب در نوشتن به دنیا می‌آیند و کسی که این استعداد را نداشته باشد نمی‌تواند آن را یاد بگیرد.

یا شاید برعکس آن را شنیده باشید، که هیچ مهارتی در نوشتن وجود ندارد و هر کسی می‌تواند به راحتی آن را انجام دهد.

اما وقتی صحبت از کپی رایتینگ می‌شود، هر دوی این افسانه ها نادرست هستند.

کپی رایترها افراد با استعدادی هستند که حرفه خود را آموخته و تمرین کرده اند. هیچ یک از ما با داشتن دانش نحوه کپی رایتینگ عالی به دنیا نیامده‌ایم، اما قطعاً این مهارتی است که تقریباً هر کسی می‌تواند با کمی پشتکار آن را یاد بگیرد.

البته می‌توان این نکته را نیز بیان کرد که شاید به دلیل افسانه هایی که در مورد نویسندگان وجود دارد، کپی رایتینگ به عنوان یک حرفه انحصاری باقی مانده است وافراد زیادی وارد آن نمی‌شوند.

اما این موضوع در واقع به نفع کسانی است به عنوان یک کپی رایتر فعالیت می‌کنند و یا قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارند.

انحصاری بودن کپی رایترها ارزش آنها را نیز بالا نگه می‌دارد و معمولا کپی رایترهای دانش آموخته و حرفه ای از درآمدهای بسیار خوبی بهره مند هستند.

چه کسب و کارهایی از کپی رایترها استفاده می‌کنند؟

کپی رایتینگ هسته اصلی هر کسب و کاری است.چراکه بدون کپی‌رایترها، کسب‌وکارها نمی‌توانند پیام‌های خود را با مشتریان بالقوه خود به اشتراک بگذارند تا بازارهای خود را گسترش دهند، همچنین نمی‌توانند پیوند بین خود و مشتریان بالفعل خود را حفظ کنند.

در واقع نیاز به تبلیغ نویسی شامل مشاغلی چون وب سایت ها، سازمان های غیرانتفاعی، ارائه دهندگان خدمات، و همچنین خرده فروشان و… می‌شود.

چه کسب و کارهایی از کپی رایترها استفاده می‌کنند؟درحال حاضر همه برند های مطرح دنیا مانند اپل از کپی رایتر ها برای نوشتن سناریو تیزرهای تبلیغاتی، نوشتن شعارهای تبلیغاتی، نوشتن Call to action و… استفاده می‌کنند. برای اثبات این ادعا سری به سایت اپل بزنید.

بسیاری از انواع دیگر شرکت ها، چه بزرگ و چه کوچک، از کپی رایترها نیز استفاده می کنند، مانند:

  • موسسات مالی و شرکت های سرمایه گذاری
  • شرکت های تامین پزشکی و دارویی
  • تولید کنندگان مواد غذایی
  • سازمان های غیر انتفاعی
  • ارائه دهندگان خدمات محلی، مانند مکانیک خودرو و سالن های مو
  • تناسب اندام، بهبود شخصی، و انواع دیگر مربیان
  • دندانپزشکان، پزشکان، و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی
  • نویسندگان و سخنرانان
  • تولید کنندگان مکمل ها و سایر محصولات بهداشتی رایگان

و این تنها نمونه کوچکی از انواع مشاغلی است که به خدمات شما به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای نیاز دارد.

تفاوت بین کپی رایتینگ و نوشتن محتوا چیست؟

ممکن است شما فردی باشید که استعداد خوبی در نویسندگی دارد و اکنون به عنوان یک تولیدکننده محتوا فعالیت می‌کند، در اینجا این سوال برای شما ایجاد می‌شود که تولید محتوا چه تفاوتی با کپی رایتینگ دارد؟ ممکن است که از منابعی مختلفی نیز شنیده باشید که کپی رایتینگ و نوشتن محتوا مفاهیم متفاوتی هستند که البته در معنای سطحی این موضوع درست به نظر می‌رسد. اما در این بخش ما با بررسی مفهوم این دو فعالیت، به پاسخ درستی برای سوال تفاوت بین کپی رایتینگ و نوشتن محتوا چیست؟ دست پیدا خواهیم کرد.

تفاوت بین کپی رایتینگ و نوشتن محتوا چیست؟همانطور که در ابتدای مطلب نیز به این موضوع اشاره کردیم، کپی رایتینگ به نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی اشاره دارد. از سوی دیگر، نوشتن محتوا به نوشتن صفحات اطلاعاتی یا مقاله در وب سایت ها، مانند پست های وبلاگ، صفحات مقاله یا صفحات محصول اشاره دارد.

این توصیف دقیقی از معنای هر اصطلاح است.

اما برخی از تعاریف نشان می‌دهند که نوشتن محتوا صرفاً  نگارش اطلاعات است و هیچ عنصری برای متقاعدسازی مخاطب ندارد، به همین دلیل کپی رایتینگ نیست.اما این موضوع کاملا صحیح نیست چرا که اساساً همه صفحات وب شامل نوعی از محتوا برای متقاعد کردن مشتری یا فراخوان برای اقدام هستند. این مورد را می‌توانید در صفحه یک محصول به خوبی مشاهده کنید که دارای دکمه “هم اکنون بخرید” است!

جدا از فراخوانی برای اقدام که در یک سایت فروشگاهی قرار می‌گیرد حتی یک صفحه مقاله نیز از فراخوان‌های عملی پنهان استفاده می‌کند که معمولاً می‌توانید آن ها را به شکل پیوندهایی به منابع ، یا پیشنهادهایی برای مشاهده صفحات دیگر، در سایت مشاهده کنید. اگر واقع بین باشیم همه این ها عناصر متقاعدسازی هستند.

بنابراین، این نادرست است که بگوییم نوشتن محتوا از کپی رایتینگ متمایز است.در حقیقت می‌توان گفت که نوشتن محتوا نوع دیگری از کپی رایتینگ است و مانند هر کپی‌رایتینگ خوب، نوشتن محتوا با هدف جذب خواننده و وادار کردن او به نوعی اقدام است، حتی اگر فقط در یک وب سایت بماند تا صفحه دیگری را بخواند.

بیشتر بخوانید: ویژگی های متن در طراحی بیلبورد تبلیغاتی چگونه است؟-معرفی نکات مهم

آیا کپی رایتینگ یک صنعت در حال رشد است؟

به طور خلاصه، بله.

آیا کپی رایتینگ یک صنعت در حال رشد است؟از زمان تولد صنعت تبلیغات و بازاریابی کپی رایتینگ متولد شده و برای دهه ها مورد مطالعه قرار گرفته است. در حقیقت می‌توان گفت که امروزه کپی رایتینگ به عنوان بخشی ضروری از بازاریابی شناخته می‌شود.چرا که کسب‌وکارها همیشه نیاز داشته‌اند تا به مشتریان جدید تری دست پیدا کنند و پیام خود را به شکلی تاثیرگذار به آن ها منتقل کنند.

در عصر جدید اطلاعات مدرن و جدید اهمیت بیشتری برای مخاطب دارند. امروزه، مردم دائماً در حال دریافت پیام‌های رقابتی متنوع در انواع رسانه‌ها هستند. در نتیجه یک پیام یا تبلیغات باید به اندازه ای جذاب و البته متمایز باشد که مخاطب در میان این حجم از پیام های مختلف، آن را ببیند.

در حقیقت هر کسب و کاری به راهی برای متمایز شدن از سایر رقبا یاز دارد، به همین دلیل است که بسیاری از آن ها  در بازاریابی و کپی رایتینگ سرمایه گذاری زیادی می‌کنند.

آینده برای حوزه کپی رایتینگ روشن به نظر می رسد. چرا که به زودی مشاغل بیشتری نیاز خود را به تبلیغ نویسی کشف می‌کنند و همچنین افراد مشغول به کار در این حوزه نیز به تدریج افزایش خواهند یافت.

همچنین کپی رایتینگ مهارتی است که کسب و کارها برای ادامه حیات به آن نیاز دارند. به همین دلیل است که کپی‌رایتینگ یک صنعت رو به رشد است که درآمد خوب و حجم کار تقریباً بی‌پایانی دارد.

سخن پایانی

تا زمانی که برای یادگیری هنر کپی‌ رایتینگ تلاش می‌کنید، همیشه مورد توجه مشاغل مختلف خواهید بود و می‌توانید از درآمد و ثبات شغلی بالایی که کپی‌رایتر شدن به همراه دارد لذت ببرید.

هنر کپی‌رایتینگبه یاد داشته باشید، برای موفقیت به عنوان یک کپی رایتر نیازی نیست که یک نویسنده عالی باشید یا سابقه ای در زمینه بازاریابی داشته باشید.اما برای یادگیری اصول کپی رایتینگ و نحوه بازاریابی خود به عنوان یک کپی رایتر به انگیزه و اراده نیاز دارید.

اگر به عنوان یک کسب و کار قصد بهره مندی از خدمات یک تیم کپی رایت نویسی حرفه ای را دارید می‌توانید با آژانس تبلیغاتی راینو تماس بگیرید و از خدمات ما در حوزه طراحی کمپین های تبلیغاتی بهره مند شوید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *